CapitalPlan Insurance NV
CapitalPlan insurance nv biedt een zeer breed gamma aan verzekeringsoplossingen aan. Wij staan onder toezicht van de FSMA (de Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten). We zijn erkend als verzekeringsmakelaar (erkenning FSMA nr 64007A).
CapitalPlan Invest GCV
Wij treden tevens op als tussenpersoon in bank- en beleggingsdiensten via CapitalPlan Invest gcv (erkenning FSMA nr 115227B).
Gedragsregels
Elk van onze vennootschappen kan u een zeer breed gamma van financiële diensten aanbieden. Als financiële vertrouwenspersoon hebben wij tevens een belangrijke doorverwijsfunctie, naar de juiste specialisten op juridisch en fiscaal vlak, die uw vermogen op een juridisch verantwoorde wijze kunnen structureren. Hieronder vindt u belangrijke juridische aspecten van onze gedragsregels.
Juridische aspecten
1. CapitalPlan Insurance NV
“CapitalPlan Insurance” is de beschermde handelsbenaming van CapitalPlan Insurance n.v. met maatschappelijke zetel te Boshoek 305, 2530 Boechout, ingeschreven met BTW nummer BE0466 859 204 en met het ondernemersnummer 0446859204, en als erkend verzekeringsmakelaar met het FSMA erkenningsnummer 64007A.
Toezichthoudende overheid is FSMA (Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten), met als contactgegevens:
Adres: Congresstraat 12–14 – 1000 BRUSSEL
Telefoon: 02/220 52 11
Fax: 02/2 220 52 75
Het register van de verzekeringstussenpersonen en dat van de bankmakelaars wordt bijgehouden door de FSMA, te 1000 Brussel, Congresstraat 12–14 en is terug te vinden op www.fsma.be
2. CapitalPlan Invest GCV
Wij treden tevens op als tussenpersoon in bank- en beleggingsdiensten via CapitalPlan Invest gcv (erkenning FSMA nr 115227B). Het statuut van tussenpersoon in bank- en beleggingsdiensten is streng gereglementeerd. De wet van 22 maart 2006 is van toepassing op alle tussenpersonen in bank- en beleggingsdiensten en de gereglementeerde ondernemingen die in België werkzaam zijn of dit beogen te zijn. Zij regelt het bemiddelen in en het aanbieden van bank- en beleggingsdiensten, de informatie die aan het publiek moet worden verschaft en de controle op de naleving ervan.
Specifieke vereisten voor bankmakelaars
Inschrijving in het register van de tussenpersonen in bank- en beleggingsdiensten
Wij treden op als tussenpersoon in bank- en beleggingsdiensten via CapitalPlan Invest gcv onder het erkenning FSMA nr 115227B.
Permanente vorming
Gelet op een zeer snelle evolutie en de complexiteit van de financiële producten is de bankmakelaar verplicht zich regelmatig bij te scholen.
Niet-exclusiviteit
De makelaar oefent zijn beroepswerkzaamheden uit buiten elke exclusiviteitsverbintenis. Hij gaat op zoek naar het beste product tegen de beste prijs, op maat van de client.
Cashless werking
De makelaar mag op geen enkel ogenblik in contanten of op rekening gelden en financiële instrumenten ontvangen en bijhouden.
3. Toezichthoudende overheid www.fsma.be
De FSMA (Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten) is de toezichthoudende overheid over onze activiteiten.
Algemene contactgegevens:
Adres: Congresstraat 12–14 – 1000 BRUSSEL
Telefoon: 02/220 52 11
Fax: 02/2 220 52 75
Het register van de verzekeringstussenpersonen en dat van de bankmakelaars wordt bijgehouden door de FSMA, te 1000 Brussel, Congresstraat 12–14 en is terug te vinden op www.fsma.be
4. Buitengerechtelijke klachtenregeling
Voor al uw vragen en problemen kan u altijd in eerste instantie terecht bij ons kantoor.
Klachten inzake bancaire aangelegenheden kunnen ingediend worden bij Ombudsfin, North Gate II, Koning Albert II-laan 8 bus 2, 1000 Brussel.
Klachten inzake verzekeringen kunnen ingediend worden bij de Ombudsdienst Verzekeringen te 1000 Brussel, de Meeûssquare 35, tel. 02/547.58.71 – fax. 02/547.59.75 – info@ombudsman.as, of bij de Ombudsman in financiële geschillen voor wat de bancaire diensten betreft – www.ombudsfin.be.
MiFid
1. CapitalPlan Insurance en AssurMiFID
Ons kantoor is gehouden tot het naleven van de “AssurMiFID-gedragsregels(*)” en deelt u in u dit verband de volgende informatie mee:
(*) Wet van 30 juli 2013 tot versterking van de bescherming van de afnemers van financiële producten en diensten alsook van de bevoegdheden van de FSMA en diverse bepalingen alsook het KB van 21 februari 2014 over de regels voor de toepassing van de artikelen 27 tot 28bis van de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten op de verzekeringssector en KB van 21 februari 2014 inzake de krachtens de wet vastgestelde gedragsregels en regels over het beheer van belangenconflicten, wat de verzekeringssector betreft.
1.1 AANGEBODEN PRODUCTEN EN DIENSTEN
Informatie over begrip verzekeringsbemiddeling
Ons kantoor biedt diensten van verzekeringsbemiddeling aan, d.w.z. de werkzaamheden die bestaan in het adviseren over verzekeringsovereenkomsten, het aanbieden, het voorstellen, het verrichten van voorbereidend werk tot het sluiten van verzekeringsovereenkomsten of het sluiten van verzekeringsovereenkomsten, dan wel in het assisteren bij het beheer en de uitvoering ervan.
Nummers van de takken en de titulatuur
- Tak 21: Levensverzekeringen niet verbonden met beleggingsfondsen, met uitzondering van bruidsschat- en geboorteverzekeringen;
- Tak 22: Bruidsschat- en geboorteverzekeringen, niet verbonden met beleggingsfondsen;
- Tak 23: Levens- bruidsschat- en geboorteverzekeringen in verband met beleggingsfondsen;
- Tak 26: Kapitalisatieverrichtingen.
1.2 INFORMATIE OVER HET BELANGENCONFLICTBELEID VAN ONS KANTOOR
De AssurMiFID-gedragsregels leggen ons kantoor op om een schriftelijk beleid op te stellen voor het beheer van belangenconflicten. Hieronder kan u meer informatie terugvinden over hoe ons kantoor hieraan invulling geeft.
Wetgevend kader
Vanaf 30 april 2014 zijn de “AssurMiFID –gedragsregels” van kracht. Zij vinden hun wettelijke basis in de wet van 30 juli 2013 tot versterking van de bescherming van de afnemers van financiële producten en diensten alsook van de bevoegdheden van de FSMA en diverse bepalingen alsook het KB van 21 februari 2014 over de regels voor de toepassing van de artikelen 27 tot 28bis van de wet van 2 augustus 2002 betreffende het toezicht op de financiële sector en de financiële diensten op de verzekeringssector en KB van 21 februari 2014 inzake de krachtens de wet vastgestelde gedragsregels en regels over het beheer van belangenconflicten, wat de verzekeringssector betreft.
Overeenkomstig deze gedragsregels is ons kantoor gehouden om een schriftelijk beleid op te stellen voor het beheer van belangenconflicten bij het verlenen van diensten van verzekeringsbemiddeling.
De wettelijke regeling omtrent belangenconflicten is een aanvulling op de algemene MiFID-grondwet. Deze grondwet wordt door ons kantoor geëerbiedigd door zich loyaal, billijk en professioneel in te zetten voor de belangen van de klant bij het verlenen van diensten van verzekeringsbemiddeling.
Welke belangenconflicten?
Met het oog op ons belangenconflictenbeleid heeft ons kantoor in een eerste stap de mogelijke belangenconflicten in ons kantoor geïdentificeerd. Belangenconflicten kunnen zich voordoen tussen (1) ons kantoor en haar verbonden personen en een klant of (2) tussen meerdere klanten onderling. Het beleid inzake belangenconflicten houdt rekening met de eigen kenmerken van ons kantoor en haar eventuele groepsstructuur.
Bij de beoordeling naar mogelijke belangenconflicten heeft ons kantoor de situaties in kaart gebracht waarbij een aanzienlijk risico bestaat dat de belangen van de klant worden geschaad. Het gaat om:
- Situaties waarbij winst wordt gemaakt of verlies wordt geleden ten koste van de cliënt;
- Situaties waarbij ons kantoor een ander belang heeft bij het resultaat van de dienst of transactie;
- Situaties met een financiële drijfveer om andere cliënten te laten voorgaan;
- Situaties waarbij hetzelfde bedrijf als de cliënt wordt uitgeoefend;
- Situaties waarbij ons kantoor een vergoeding ontvangt van een andere persoon dan de cliënt voor de geleverde diensten van verzekeringsbemiddeling.
- Situaties waarbij ons kantoor deelnemingen van minstens 10% bezit in stemrechten of van het kapitaal van de verzekeringsonderneming(en);
- Situaties waarbij de verzekeringsonderneming(en) deelnemingen van minstens 10% bezit(ten)van de stemrechten of van het kapitaal van ons kantoor.
Welke maatregelen neemt ons kantoor
Ons kantoor neemt heel wat maatregelen om ervoor te zorgen dat het belang van de klant primeert. Het gaat onder meer om:
Een interne instructienota;
Een aangepast verloningsbeleid;
Een beleid dat erop toeziet dat de verbonden personen enkel bemiddelt m.b.t. verzekeringsovereenkomsten, waarvan zij de essentiële kenmerken kennen en in staat zijn om deze aan de cliënten toe te lichten;
Een beleid dat het recht voorbehoudt van ons kantoor om bij ontstentenis van een concrete oplossing voor een specifiek belangenconflict de gevraagde dienstverlening te weigeren met het uitsluitende doel de bescherming van de belangen van de klant;
Een regeling inzake het ontvangen van voordelen;
Een beleid dat erop toeziet dat alle informatie die onze verbonden personen verstrekken correct, duidelijk en niet misleidend is.
Indien noodzakelijk zal het beleid inzake belangenconflicten van ons kantoor aangepast en/of geactualiseerd worden.
Wat is de procedure?
U vindt een weergave van de procedure in de onderstaande afbeelding.
Specifieke transparantie
Wanneer in een concrete situatie onze maatregelen onvoldoende garantie zouden kunnen bieden, zal u geïnformeerd worden door ons kantoor over de algemene aard en/of de bronnen van het belangenconflict, zodat u een weloverwogen beslissing kan nemen. U kan steeds met ons contact op nemen voor meer informatie.
1.3 VERGOEDING
Voor onze diensten van verzekeringsbemiddeling ontvangen wij in beginsel een vergoeding van de verzekeringsonderneming. Deze vergoeding maakt reeds deel uit van de premie die u als klant betaalt en wordt niet afzonderlijk aangerekend. Daarnaast is het mogelijk dat wij in sommige gevallen welbepaalde taken ingevuld door ons kantoor aan u factureren, maar dan enkel in onderling overleg en mits uitdrukkelijke toestemming van de cliënt.
Voor meer informatie verzoeken wij u vriendelijk om ons kantoor te raadplegen.
CapitalPlan Insurance n.v. Boshoek 305, 2530 Boechout
2. CapitalPlanInvest en MiFID II
Ons kantoor is gehouden tot het naleven van de “MiFID II-gedragsregels” en deelt u in u dit verband de onderstaande informatie mee:
[*] Hier worden de beleggingsdiensten bedoeld die zijn opgelijst in deel A van bijlage I bij Richtlijn 2014/65/EU van het Europees Parlement en de Raad van 15 mei 2014 betreffende markten voor financiële instrumenten en tot wijziging van Richtlijn 2002/92/EG en Richtlijn 2011/61/EU (herschikking) (hierna “MiFID II-richtlijn”). Die diensten kunnen, in voorkomend geval, samen worden verleend met de nevendiensten in de zin van deel B van bijlage I bij de MiFID II-richtlijn. Gereglementeerde ondernemingen die enkel nevendiensten verlenen, vallen niet onder toepassing van deze mededeling.
2.1 AANGEBODENPRODUCTEN EN DIENSTEN
Informatie over het begrip beleggingsdiensten
Hier worden de beleggingsdiensten bedoeld die zijn opgelijst in deel A van bijlage I bij Richtlijn 2014/65/EU van het Europees Parlement en de Raad van 15 mei 2014 betreffende markten voor financiële instrumenten en tot wijziging van Richtlijn 2002/92/EG en Richtlijn 2011/61/EU (herschikking) (hierna “MiFID II-richtlijn”). Die diensten kunnen, in voorkomend geval, samen worden verleend met de nevendiensten in de zin van deel B van bijlage I bij de MiFID II-richtlijn.
2.2 INFORMATIEOVER HET BELANGENCONFLICTBELEID VAN ONS KANTOOR
De MiFID II-gedragsregels leggen ons kantoor op om een schriftelijk beleid op te stellen voor het beheer
van belangenconflicten. Hieronder kan u meer informatie terugvinden over hoe ons kantoor hieraan invulling geeft.
2.2.1 Welke belangenconflicten?
Met het oog op ons belangenconflictenbeleid heeft ons kantoor de mogelijke belangenconflicten in ons kantoor geïdentificeerd. Belangenconflicten kunnen zich voordoen tussen (i) ons kantoor en de met haar verbonden personen en een cliënt of (ii) tussen meerdere cliënten onderling. Het beleid inzake belangenconflicten houdt rekening met de eigen kenmerken van ons kantoor.
Bij de beoordeling van mogelijke belangenconflicten heeft ons kantoor de situaties in kaart gebracht waarbij een aanzienlijk risico bestaat dat de belangen van de cliënt worden geschaad. Het gaat concreet om de situaties waarbij:
- winst wordt gemaakt of verlies wordt geleden ten koste van de cliënt;
- ons kantoor een ander belang heeft bij het resultaat van de dienst of transactie;
- ons kantoor een financiële drijfveer heeft om bepaalde cliënten te laten voorgaan
of anders te behandelen;
- waarbij hetzelfde bedrijf als de cliënt wordt uitgeoefend;
- waarbij ons kantoor van een andere persoon dan de cliënt voor de geleverde
diensten van bankbemiddeling een vergoeding ontvangt.
Welke maatregelen neemt ons kantoor?
Ons kantoor neemt heel wat maatregelen om ervoor te zorgen dat het belang van de
cliënt primeert. Het gaat onder meer om:
- een gepaste interne organisatie die in een procedure heeft voorzien en toeziet op
een efficiënt belangenconflictenbeleid;
- een consequente toepassing van de behoefte- en geschiktheidsbeoordeling voor elke
cliënt;
- een aangepast verloningsbeleid voor de met ons kantoor verbonden personen;
- een beleid dat er op toeziet dat ons kantoor en de met haar verbonden personen op
de hoogte zijn van de MiFIDII-reglementering;
- een beleid dat het recht voorbehoudt van ons kantoor om bij ontstentenis van een
concrete oplossing voor een specifiek belangenconflict de gevraagde
dienstverlening te weigeren met het uitsluitende doel de bescherming van de
belangen van de cliënt;
- een beleid inzake het ontvangen van voordelen in natura en geschenken;
- een beleid dat erop toeziet dat alle informatie die onze verbonden personen
verstrekken correct, duidelijk en niet misleidend is.
Wat is de procedure?
De huidige procedure inzake belangenconflicten wordt samengevat in onderstaand
schema:
Indien nodig zal het beleid inzake belangenconflicten van ons kantoor aangepast en/of geactualiseerd worden.
Wanneer er onvoldoende garanties zouden zijn dat ons belangenconflictenbeleid voldoende effectief is, zal u transparantie gegeven worden omtrent het (mogelijk) belangenconflict zodat u een geïnformeerde beslissing kan nemen.
U heeft het recht een kopie op te vragen van het volledige belangenconflictenbeleid.
U kan ons bereiken op het volgende e‑mailadres: info@capitalplan.be
Voor meer informatie verzoeken wij u vriendelijk om ons kantoor te raadplegen.
CapitalPlan Invest g.c.v., Boshoek 305, 2530 Boechout