11 dec Angst voor crisis in Europa
De vrees voor een schuldencrisis neemt toe in Europa nu Frankrijk noodzakelijke bezuinigingen resoluut afwijst. Frankrijk is echter niet het enige land met een torenhoge staatsschuld. De conservatieve Franse premier Michel Barnier trad af op 4 december, nadat extreem-links en extreem-rechts zijn bezuinigingsplannen blokkeerden. Deze plannen waren nochtans van essentieel belang. Frankrijk, de tweede economie van de EU, heeft een van de hoogste staatsschulden. Volgens het Europese Stabiliteits- en Groeipact moeten lidstaten hun schulden afbouwen en het begrotingstekort onder de 3 procent brengen. Barnier poogde dus niet meer of niet minder dan noodzakelijke beslissingen door te voeren.
Macron verdedigt beleid
President Macron noemde de val van zijn regering het gevolg van een ongebruikelijke alliantie van extremen. Hij beschuldigde hen ervan chaos te creëren met het oog op de presidentsverkiezingen. Macron blijft achter zijn keuze voor Barnier staan en kondigde aan snel een nieuwe premier te benoemen. Hij benadrukte ook dat hij zijn termijn tot 2027 zou verderzetten. De vraag is of hij er in zal slagen om orde op zaken te brengen en de financiële markten gerust te stellen.
Financiële onrust groeit
Barnier waarschuwde reeds voor een financiële chaos. Frankrijk, met een overheidstekort van 6,1 procent en een schuld van ruim 112 procent van het BBP — 3,2 biljoen euro — staat er eigenlijk slechter voor dan Griekenland. Ook landen als Spanje, Italië en België voeren een ronduit slecht beleid. Nederland kreeg een waarschuwing vanuit Brussel, maar de situatie van vele andere (meestal Zuiderse) landen is nog veel zorgwekkender.
EU past regels dan maar aan
In 1997 werden harde EU-afspraken gemaakt: maximaal 60 procent schuld en een tekort van hoogstens 3 procent. Maar negen van de 27 landen voldoen hieraan, terwijl zes landen – waaronder grote economieën als Frankrijk, Spanje en Italië – alle regels aan hun laars lappen.
Sinds 2023 zijn de eisen dan maar versoepeld. De regel van maximale schuld ten opzichte van het BBP (60 procent) en maximaal 3 procent begrotingstekort blijven bestaan. Maar de “ongehoorzame” landen zijn voortaan niet meer verplicht om jaarlijks hun schuld met één vijfde te verminderen, een eis waarvan de meeste schuldenlanden zich toch al niks aantrokken. Ze hoeven de schuld jaarlijks met niet meer dan 1 procent terug te brengen. Daarnaast moet binnen nu en vier tot zeven jaar het begrotingstekort terug naar 3 procent worden gebracht. Daarna moet bij landen met hogere schulden dan 60 procent het tekort nog verder omlaag: naar 1,5 procent. Al vervalt die eis als de schuldgraad weer binnen de perken is.
Spaanse spitsvondigheid
In april 2023 ging het Europees Parlement akkoord met deze belangrijke wijzigingen in het zogenaamde Stabiliteits- en Groeipact, gebaseerd op een voorstel van de Spaanse minister van Economie Nadia Calviño. Het komt de zuiderse landen (Spanje, Portugal, Italie, Frankrijk, België inbegrepen) wel goed van pas. Maar of het de lange termijn stabiliteit van Europa ten goede komt, is maar de vraag.
Disclaimer: bovenstaande informatie is geen aanbod noch een uitnodiging om effecten of een ander beleggingsproduct te kopen of verkopen of om deel te nemen in een handelsstrategie noch het verlenen van een beleggingsdienst in de zin van de wet van 2 augustus 2002 of het verlenen van een onderzoeksdienst in de zin van het MiFID KB van 19 december 2017. Hoewel de inhoud van deze website met de meeste zorg is samengesteld en is gebaseerd op betrouwbare informatiebronnen, wordt er geen enkele uitdrukkelijke of impliciete garantie of verklaring gegeven omtrent de juistheid of volledigheid van de informatie. De door ons verstrekte informatie kan zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd. Het gebruik van de informatie op deze website is op eigen risico. Het is niet toegestaan deze website te vermenigvuldigen, reproduceren, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, zonder de voorafgaande uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van Capital Plan Invest B.V. De waarde van uw belegging kan fluctueren. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Deze informatie is niet bestemd voor US Persons als gedefinieerd in Rule 902 van Regulation S van de United States Securities Act of 1933, en mag niet gebruikt worden voor het werven van investeringen of inschrijven op effecten in landen waar dit niet is toegestaan door de lokale toezichthouder of wet- en regelgeving. Op deze disclaimer is Belgisch recht van toepassing.
Disclaimer: bovenstaande informatie is geen aanbod noch een uitnodiging om effecten of een ander beleggingsproduct te kopen of verkopen of om deel te nemen in een handelsstrategie noch het verlenen van een beleggingsdienst in de zin van de wet van 2 augustus 2002 of het verlenen van een onderzoeksdienst in de zin van het MiFID KB van 19 december 2017. Hoewel de inhoud van deze website met de meeste zorg is samengesteld en is gebaseerd op betrouwbare informatiebronnen, wordt er geen enkele uitdrukkelijke of impliciete garantie of verklaring gegeven omtrent de juistheid of volledigheid van de informatie. De door ons verstrekte informatie kan zonder voorafgaande kennisgeving worden gewijzigd. Het gebruik van de informatie op deze website is op eigen risico. Het is niet toegestaan deze website te vermenigvuldigen, reproduceren, distribueren, verspreiden of tegen vergoeding beschikbaar te stellen aan derden, zonder de voorafgaande uitdrukkelijke, schriftelijke, toestemming van Capital Plan Invest B.V. De waarde van uw belegging kan fluctueren. In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Deze informatie is niet bestemd voor US Persons als gedefinieerd in Rule 902 van Regulation S van de United States Securities Act of 1933, en mag niet gebruikt worden voor het werven van investeringen of inschrijven op effecten in landen waar dit niet is toegestaan door de lokale toezichthouder of wet- en regelgeving. Op deze disclaimer is Belgisch recht van toepassing.