CapitalPlan Invest BVBA
1. Statuut
CapitalPlan Invest bvba treedt op als tussenpersoon in bank- en beleggingsdiensten (erkenning FSMA nr 115227B) voor twee verschillende banken: Deutsche Bank België en Dierickx Leys Private Bank.
Het statuut van tussenpersoon in bank- en beleggingsdiensten is streng gereglementeerd. De wet van 22 maart 2006 is van toepassing op alle tussenpersonen in bank- en beleggingsdiensten en de gereglementeerde ondernemingen die in België werkzaam zijn of dit beogen te zijn. Zij regelt het bemiddelen in en het aanbieden van bank- en beleggingsdiensten, de informatie die aan het publiek moet worden verschaft en de controle op de naleving ervan.
2. Specifieke vereisten voor bankmakelaars
Inschrijving in het register van de tussenpersonen in bank- en beleggingsdiensten
Wij treden op als tussenpersoon in bank- en beleggingsdiensten via CapitalPlan Invest bvba onder het erkenning FSMA nr 115227B.
Permanente vorming
Gelet op een zeer snelle evolutie en de complexiteit van de financiële producten is de bankmakelaar verplicht zich regelmatig bij te scholen.
Niet-exclusiviteit
De makelaar oefent zijn beroepswerkzaamheden uit buiten elke exclusiviteitsverbintenis. Hij gaat op zoek naar het beste product tegen de beste prijs, op maat van de client.
Cashless werking
De makelaar mag op geen enkel ogenblik in contanten of op rekening gelden en financiële instrumenten ontvangen en bijhouden.
3. Toezichthoudende overheid www.fsma.be
De FSMA (Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten) is de toezichthoudende overheid over onze activiteiten.
Algemene contactgegevens: www.fsma.be
Adres: Congresstraat 12–14 – 1000 BRUSSEL
Telefoon: 02/220 52 11
Fax: 02/2 220 52 75
Het register van de verzekeringstussenpersonen en dat van de bankmakelaars wordt bijgehouden door de FSMA, te 1000 Brussel, Congresstraat 12–14 en is terug te vinden op www.fsma.be
4. Buitengerechtelijke klachtenregeling
Voor al uw vragen en problemen kan u altijd in eerste instantie terecht bij ons kantoor.
Klachten inzake bancaire aangelegenheden kunnen ingediend worden bij Ombudsfin, North Gate II, Koning Albert II-laan 8 bus 2, 1000 Brussel.
Ons kantoor is gehouden tot het naleven van de “MiFID II-gedragsregels” en deelt u in u dit verband de onderstaande informatie mee:
5.1 AANGEBODENPRODUCTEN EN DIENSTEN
Informatie over het begrip beleggingsdiensten
Hier worden de beleggingsdiensten bedoeld die zijn opgelijst in deel A van bijlage I bij Richtlijn 2014/65/EU van het Europees Parlement en de Raad van 15 mei 2014 betreffende markten voor financiële instrumenten en tot wijziging van Richtlijn 2002/92/EG en Richtlijn 2011/61/EU (herschikking) (hierna “MiFID II-richtlijn”). Die diensten kunnen, in voorkomend geval, samen worden verleend met de nevendiensten in de zin van deel B van bijlage I bij de MiFID II-richtlijn. Gereglementeerde ondernemingen die enkel nevendiensten verlenen, vallen niet onder toepassing van deze mededeling.
5.2 INFORMATIEOVER HET BELANGENCONFLICTBELEID VAN ONS KANTOOR
De MiFID II-gedragsregels leggen ons kantoor op om een schriftelijk beleid op te stellen voor het beheer van belangenconflicten. Hieronder kan u meer informatie terugvinden over hoe ons kantoor hieraan invulling geeft.
5.2.1 Welke belangenconflicten?
Met het oog op ons belangenconflictenbeleid heeft ons kantoor de mogelijke belangenconflicten in ons kantoor geïdentificeerd. Belangenconflicten kunnen zich voordoen tussen (i) ons kantoor en de met haar verbonden personen en een cliënt of (ii) tussen meerdere cliënten onderling. Het beleid inzake belangenconflicten houdt rekening met de eigen kenmerken van ons kantoor.
Bij de beoordeling van mogelijke belangenconflicten heeft ons kantoor de situaties in kaart gebracht waarbij een aanzienlijk risico bestaat dat de belangen van de cliënt worden geschaad. Het gaat concreet om de situaties waarbij:
- winst wordt gemaakt of verlies wordt geleden ten koste van de cliënt;
- ons kantoor een ander belang heeft bij het resultaat van de dienst of transactie;
- ons kantoor een financiële drijfveer heeft om bepaalde cliënten te laten voorgaan of anders te behandelen;
- waarbij hetzelfde bedrijf als de cliënt wordt uitgeoefend;
- waarbij ons kantoor van een andere persoon dan de cliënt voor de geleverde diensten van bankbemiddeling een vergoeding ontvangt.
5.2.2 Welke maatregelen neemt ons kantoor?
Ons kantoor neemt heel wat maatregelen om ervoor te zorgen dat het belang van de cliënt primeert. Het gaat onder meer om:
- een gepaste interne organisatie die in een procedure heeft voorzien en toeziet op een efficiënt belangenconflictenbeleid;
- een consequente toepassing van de behoefte- en geschiktheidsbeoordeling voor elke cliënt;
- een aangepast verloningsbeleid voor de met ons kantoor verbonden personen;
- een beleid dat er op toeziet dat ons kantoor en de met haar verbonden personen op de hoogte zijn van de MiFIDII-reglementering;
- een beleid dat het recht voorbehoudt van ons kantoor om bij ontstentenis van een concrete oplossing voor een specifiek belangenconflict de gevraagde dienstverlening te weigeren met het uitsluitende doel de bescherming van de belangen van de cliënt;
- een beleid inzake het ontvangen van voordelen in natura en geschenken;
- een beleid dat erop toeziet dat alle informatie die onze verbonden personen verstrekken correct, duidelijk en niet misleidend is.
5.2.3 Wat is de procedure?
De huidige procedure inzake belangenconflicten wordt samengevat in onderstaand schema:
Indien nodig zal het beleid inzake belangenconflicten van ons kantoor aangepast en/of geactualiseerd worden.
Wanneer er onvoldoende garanties zouden zijn dat ons belangenconflictenbeleid voldoende effectief is, zal u transparantie gegeven worden omtrent het (mogelijk) belangenconflict zodat u een geïnformeerde beslissing kan nemen.
U heeft het recht een kopie op te vragen van het volledige belangenconflictenbeleid.
Voor meer informatie verzoeken wij u vriendelijk om ons kantoor te raadplegen:
CapitalPlan Invest b.v.b.a., Boshoek 305, 2530 Boechout.
U kan ons steeds bereiken op het volgende e‑mailadres: info@capitalplan.be