België, slechte leerling van Europa

België, slechte leerling van Europa

Bel­gië bevindt zich in een zorg­wek­ken­de bud­get­tai­re situ­a­tie met betrek­king tot zijn begro­tings­te­kort, zijn over­heids­schuld en zijn over­heids­be­slag. Hier een overzicht:

Begro­tings­te­kort: Bel­gië heeft de afge­lo­pen jaren een zwaar struc­tu­reel tekort op zijn begro­ting opge­bouwd. In 2023 was het begro­tings­te­kort een gevolg van ver­hoog­de over­heids­uit­ga­ven, deels als reac­tie op cri­sis­sen en door het beleid gericht op soci­a­le zeker­heid en gezond­heids­zorg. Dit heeft geleid tot een blij­vend groot struc­tu­reel tekort, wat wijst op een zor­ge­lij­ke finan­ci­ë­le situ­a­tie ver­ge­le­ken met het EU-gemiddelde.

Over­heids­schuld: De Bel­gi­sche over­heids­schuld is his­to­risch hoog. In 2023 was deze naar ver­wach­ting onge­veer 106% van het bru­to bin­nen­lands pro­duct, wat Bel­gië een van de hoog­ste schuld­ni­veaus bin­nen de EU geeft, alleen Ita­lië en Grie­ken­land doen het slech­ter. Dit per­cen­ta­ge ligt fors boven de EU-doel­stel­ling van 60% van het bbp. De hui­di­ge schuld bedraagt cir­ca 643 mil­jard euro. Prog­no­ses sug­ge­re­ren dat – als er niets aan gedaan wordt — deze schuld de komen­de jaren ver­der zal stij­gen en tegen 2029 moge­lijk 119% van het BBP kan bedra­gen, wat een toe­na­me van de schuld tot onge­veer 840 mil­jard euro impli­ceert! Dit zou op een jaar­lijk­se stij­ging van de schuld met gemid­deld 39,5 mil­jard euro betekenen.

Over­heids­be­slag: Het over­heids­be­slag, dat ver­wijst naar het aan­deel van de over­heid in de eco­no­mie, is hoog geble­ven door aan­hou­den­de uit­ga­ven, voor­al op het gebied van soci­a­le bescher­ming en gezond­heids­zorg. Dit maakt het voor Bel­gië zeer moei­lijk om terug te keren naar het pre-cri­sis­uit­ga­ven­ni­veau dat in de rest van Euro­pa wordt nagestreefd.

Euro­pe­se eisen: De EU stelt dat lan­den stre­ven naar een over­heids­schuld van maxi­maal 60% van het bbp en een begro­tings­te­kort van maxi­maal 3%. Bel­gië vol­doet abso­luut niet aan deze nor­men en blijft ver boven deze gren­zen, wat zor­gen baart over de houd­baar­heid van zijn finan­ci­ën op lan­ge ter­mijn. Momen­teel heeft Bel­gië bij Moody’s een Aa3 rating, met nega­tie­ve voor­uit­zich­ten. De hui­di­ge situ­a­tie kan de schul­den­dy­na­miek ver­der onder druk zet­ten, aan­ge­zien de Bel­gi­sche over­heids­schuld een risi­co­vol pad volgt en de ren­te­las­ten toe­ne­men, wat een gro­ter beslag op toe­kom­sti­ge begro­tin­gen kan leg­gen. De com­bi­na­tie van een hoog struc­tu­reel tekort en stij­gen­de schuld ver­eist vol­gens Euro­pe­se en inter­na­ti­o­na­le experts drin­gen­de her­vor­min­gen om de finan­ci­ë­le sta­bi­li­teit te verbeteren.

Terug­ver­dien­ef­fec­ten
De zoge­naam­de “super­no­ta” van Bart De Wever De nota pro­beert aan te slui­ten bij de EU-regels die voor­schrij­ven dat de over­heids­schuld niet meer dan 60% van het BBP mag bedra­gen en het begro­tings­te­kort onder 3% moet blij­ven. In de super­no­ta zijn ver­schil­len­de maat­re­ge­len opge­no­men die aan­zien­lij­ke bespa­rin­gen beo­gen, met nadruk op zoge­naam­de terug­ver­dien­ef­fec­ten. De voor­ge­stel­de bespa­rin­gen zijn onder­deel van een bre­de­re stra­te­gie die een totaal­be­drag van maar liefst 14 mil­jard euro omvat. Daar­bij rekent men ook op extra eco­no­mi­sche groei en inkom­sten door struc­tu­re­le her­vor­min­gen die men­sen aan­moe­di­gen om lan­ger, flexi­be­ler en tegen lage­re lonen te werken.

Enke­le kern­pun­ten van deze zoge­naam­de terug­ver­dien­ef­fec­ten zijn:
1. Ver­len­ging van de arbeids­car­ri­è­re: Maat­re­ge­len omvat­ten het beper­ken van vroeg­tij­dig pen­si­oen en het uit­brei­den van werk­vor­men zoals flexij­obs.
2. Lager loon en arbeids­flexi­bi­li­teit: Het blok­ke­ren van loon­stij­gin­gen en het ver­schui­ven van nacht­u­ren­pre­mies naar later op de avond moe­ten bij­dra­gen aan ver­hoog­de arbeids­deel­na­me en eco­no­mi­sche out­put.
3. Soci­a­le bespa­rin­gen: De nota voor­ziet ook bespa­rin­gen in soci­a­le voor­zie­nin­gen zoals pen­si­oe­nen en uit­ke­rin­gen, die ertoe lei­den dat men­sen gesti­mu­leerd wor­den om lan­ger actief te blij­ven in de arbeidsmarkt.

Het idee ach­ter deze kern­pun­ten is dat een der­ge­lij­ke ver­schui­ving in arbeids­be­leid en bezui­ni­gin­gen de over­heids­in­kom­sten op lan­ge ter­mijn doet toe­ne­men. Een der­ge­lij­ke aan­pak kan ech­ter ook nega­tie­ve eco­no­mi­sche effec­ten heb­ben door ver­min­der­de koop­kracht en lage­re inves­te­rin­gen. Zijn extra eco­no­mi­sche groei en inkom­sten wel moge­lijk zijn in een omge­ving van eco­no­mi­sche stag­na­tie die buur­lan­den zoals Duits­land en ande­re Euro­pa eco­no­mie­ën bedrei­gen, waar­bij boven­dien de koop­kracht ver­min­dert? Is het moge­lijk om via deze aan­pak maar liefst 14 mil­jard euro terug te ver­die­nen? De toe­komst zal het uitwijzen.

Het is ver­der dui­de­lijk dat kern­pun­ten van de super­no­ta tegen het zere been van de link­se par­tij­en en vak­bon­den zijn die hier­in een afbraak van de (peper­du­re) soci­a­le wel­vaart­staat zien. Na maan­den van onder­han­de­lin­gen heb­ben we te maken met een gedood­verf­de Ari­zo­na coa­li­tie die — met het Euro­pe­se mes op de keel — hoe dan ook aan­zien­lij­ke bespa­rin­gen zal moe­ten realiseren.

Dis­clai­mer: boven­staan­de infor­ma­tie is geen aan­bod noch een uit­no­di­ging om effec­ten of een ander beleg­gings­pro­duct te kopen of ver­ko­pen of om deel te nemen in een han­dels­stra­te­gie noch het ver­le­nen van een beleg­gings­dienst in de zin van de wet van 2 augus­tus 2002 of het ver­le­nen van een onder­zoeks­dienst in de zin van het MiFID KB van 19 decem­ber 2017. Hoe­wel de inhoud van deze web­si­te met de mees­te zorg is samen­ge­steld en is geba­seerd op betrouw­ba­re infor­ma­tie­bron­nen, wordt er geen enke­le uit­druk­ke­lij­ke of impli­cie­te garan­tie of ver­kla­ring gege­ven omtrent de juist­heid of vol­le­dig­heid van de infor­ma­tie. De door ons ver­strek­te infor­ma­tie kan zon­der voor­af­gaan­de ken­nis­ge­ving wor­den gewij­zigd. Het gebruik van de infor­ma­tie op deze web­si­te is op eigen risi­co. Het is niet toe­ge­staan deze web­si­te te ver­me­nig­vul­di­gen, repro­du­ce­ren, dis­tri­bu­e­ren, ver­sprei­den of tegen ver­goe­ding beschik­baar te stel­len aan der­den, zon­der de voor­af­gaan­de uit­druk­ke­lij­ke, schrif­te­lij­ke, toe­stem­ming van Capi­tal Plan Invest B.V. De waar­de van uw beleg­ging kan fluc­tu­e­ren. In het ver­le­den behaal­de resul­ta­ten bie­den geen garan­tie voor de toe­komst. Deze infor­ma­tie is niet bestemd voor US Per­sons als gede­fi­ni­eerd in Rule 902 van Regu­la­ti­on S van de Uni­ted Sta­tes Secu­ri­ties Act of 1933, en mag niet gebruikt wor­den voor het wer­ven van inves­te­rin­gen of inschrij­ven op effec­ten in lan­den waar dit niet is toe­ge­staan door de loka­le toe­zicht­hou­der of wet- en regel­ge­ving. Op deze dis­clai­mer is Bel­gisch recht van toepassing.

Dis­clai­mer: boven­staan­de infor­ma­tie is geen aan­bod noch een uit­no­di­ging om effec­ten of een ander beleg­gings­pro­duct te kopen of ver­ko­pen of om deel te nemen in een han­dels­stra­te­gie noch het ver­le­nen van een beleg­gings­dienst in de zin van de wet van 2 augus­tus 2002 of het ver­le­nen van een onder­zoeks­dienst in de zin van het MiFID KB van 19 decem­ber 2017. Hoe­wel de inhoud van deze web­si­te met de mees­te zorg is samen­ge­steld en is geba­seerd op betrouw­ba­re infor­ma­tie­bron­nen, wordt er geen enke­le uit­druk­ke­lij­ke of impli­cie­te garan­tie of ver­kla­ring gege­ven omtrent de juist­heid of vol­le­dig­heid van de infor­ma­tie. De door ons ver­strek­te infor­ma­tie kan zon­der voor­af­gaan­de ken­nis­ge­ving wor­den gewij­zigd. Het gebruik van de infor­ma­tie op deze web­si­te is op eigen risi­co. Het is niet toe­ge­staan deze web­si­te te ver­me­nig­vul­di­gen, repro­du­ce­ren, dis­tri­bu­e­ren, ver­sprei­den of tegen ver­goe­ding beschik­baar te stel­len aan der­den, zon­der de voor­af­gaan­de uit­druk­ke­lij­ke, schrif­te­lij­ke, toe­stem­ming van Capi­tal Plan Invest B.V. De waar­de van uw beleg­ging kan fluc­tu­e­ren. In het ver­le­den behaal­de resul­ta­ten bie­den geen garan­tie voor de toe­komst. Deze infor­ma­tie is niet bestemd voor US Per­sons als gede­fi­ni­eerd in Rule 902 van Regu­la­ti­on S van de Uni­ted Sta­tes Secu­ri­ties Act of 1933, en mag niet gebruikt wor­den voor het wer­ven van inves­te­rin­gen of inschrij­ven op effec­ten in lan­den waar dit niet is toe­ge­staan door de loka­le toe­zicht­hou­der of wet- en regel­ge­ving. Op deze dis­clai­mer is Bel­gisch recht van toepassing.