Econoom waarschuwt voor star ECB-rentebeleid

Econoom waarschuwt voor star ECB-rentebeleid

Euro­pa heeft enor­me inves­te­rin­gen nodig, meent Peter Bofin­ger, pro­fes­sor Eco­no­mie van de uni­ver­si­teit van Würz­burg. Toch zul­len de inves­te­rin­gen krim­pen in Euro­pa, waar­schuwt hij, als de ECB te lang vol­hardt in haar restric­tie­ve mone­tai­re hou­ding. Hij pleit voor een rela­tief snel­le ver­la­ging van de Euro­pe­se rentevoeten.

Het pro­bleem is dat het niet goed botert tus­sen Lag­ar­de en de ‘old school’ eco­no­mis­ten. Begin dit jaar heeft Chris­ti­ne Lag­ar­de, pre­si­dent van de Euro­pe­se Cen­tra­le Bank, nog scher­pe opmer­kin­gen gea­dres­seerd aan het beroep van Eco­no­mi­sche Ana­list, waar­bij ze ana­lis­ten beschul­dig­de van het heb­ben van “blind ver­trou­wen” in hun model­len, die “vaak wei­nig ver­band hou­den met de rea­li­teit”. Lag­ar­de spreekt ook over een “nieuw nor­maal” dat zo zijn nieu­we eco­no­mi­sche wet­ma­tig­he­den zou heb­ben. Peter Bofin­ger fronst zijn wenk­brou­wen en is er niet blij mee. Hier­on­der volgt een (inge­kor­te) ver­ta­ling van zijn betoog.

Sinds juli 2022 heeft de Euro­pe­se Cen­tra­le Bank een onge­ken­de stij­ging van de ren­te­ta­rie­ven opge­legd, onge­kend zowel qua omvang als snel­heid. De effec­ten van dit restric­tie­ve beleid begin­nen nu voel­baar te wor­den. De Orga­ni­sa­tie voor Eco­no­mi­sche Samen­wer­king en Ont­wik­ke­ling (OESO) voor­spelt dat het bru­to bin­nen­lands pro­duct in de euro­zo­ne dit jaar met slechts 0,6 pro­cent zal groei­en, een daling ten opzich­te van 0,5 pro­cent in 2023. Dit is de zwak­ste groei­pres­ta­tie van alle gro­te eco­no­mie­ën. De bru­to kapi­taal­vor­ming (inves­te­rin­gen) zal het hardst wor­den getrof­fen, met een daling van 0,6 pro­cent in 2024. De ECB ver­wacht dat de groei in 2025 zal aan­trek­ken, met 1,6 pro­cent. Maar dat was ook haar voor­spel­ling van een jaar gele­den reeds, voor 2024.

Capital Plan beleggen

Macro-eco­no­mi­sche verstrakking

Het aan­scher­pen van het mone­tai­re beleid, geas­so­ci­eerd met hoge ren­te­ta­rie­ven, is nog ver­sterkt door een restric­tief fis­caal beleid. De ECB schat dat de gedeel­te­lij­ke intrek­king van onder­steu­nings­maat­re­ge­len om ener­gie­kos­ten en bre­de­re infla­tie aan te pak­ken heeft geleid tot een ver­strak­king van de fis­ca­le hou­ding van de euro­zo­ne in 2023. Ze ver­wacht een nog sig­ni­fi­can­te­re ver­strak­king in 2024. De fis­ca­le knip in de euro­zo­ne wordt geïl­lu­streerd wan­neer we haar begro­tings­te­kort van 2,9 pro­cent van het BBP in 2024 ver­ge­lij­ken met dat van de Ver­e­nig­de Sta­ten. Daar zal het tekort 5,3 pro­cent berei­ken vol­gens het USA Con­gres­si­o­nal Bud­get Offi­ce.
De slech­te eco­no­mi­sche groei in Euro­pa wordt weer­spie­geld in een snel­ler dan ver­wacht des­in­fla­tie­pro­ces. In sep­tem­ber 2023 was de infla­tie­ver­wach­ting van de ECB-mede­wer­kers voor 2024 nog 3,0 pro­cent. Deze maand is de voor­spel­ling naar bene­den bij­ge­steld tot slechts 2,3 pro­cent, wat dicht bij de tar­get van 2 pro­cent ligt. Voor 2025 zou de infla­tie­voor­spel­ling van 2,0 pro­cent vol­le­dig “on tar­get” zijn.

Ver­war­ren­de metafoor

Gezien het feit dat de effec­ten van het mone­tai­re beleid niet onmid­del­lijk zijn, maar een ver­tra­ging heb­ben van onge­veer één tot twee jaar, zou men kun­nen con­clu­de­ren dat des­in­fla­tie met suc­ces is bereikt en dat het nu tijd is om over te gaan van een restric­tief naar een neu­traal beleid. De voor­zit­ter van de ECB, Chris­ti­ne Lag­ar­de, ziet het ech­ter anders. Onlangs gevraagd door een jour­na­list naar de voor­de­len van een gelei­de­lij­ke ren­te­ver­la­ging, ant­woord­de ze ele­gant maar ont­wij­kend:
“I would use the ana­lo­gy of sea­sons and epi­so­des. We are still in the hol­ding sea­son. We will move to the restric­ti­ve­ness sea­son, that will take a whi­le. And once that sea­son is over, we will move into a nor­ma­li­sa­ti­on sea­son.”
Van onmid­del­lij­ke ver­soe­pe­ling is dui­de­lijk nog geen spra­ke. Hoe recht­vaar­digt Lag­ar­de deze beleids­hou­ding? Ze bena­drukt dat de ECB een “data-gestuur­de appro­ach” gebruikt om het juis­te niveau en de duur van de mone­tai­re restric­tie te bepa­len. Dit is niet erg ver­hel­de­rend, aan­ge­zien men moei­lijk kan ver­wach­ten dat de ECB beslui­ten neemt op een ‘data-onaf­han­ke­lij­ke’ manier. Al wat dui­de­lij­ker is haar ver­mel­ding van de drie ele­men­ten van de ‘reac­tie-func­tie’ van de ECB: de infla­tie­voor­uit­zich­ten, onder­lig­gen­de infla­tie en de kracht van het mone­tai­re beleid.

Infla­tie­ver­wach­tin­gen

Wat betreft de infla­tie­ver­wach­tin­gen kan men stel­len dat met een infla­tie­per­cen­ta­ge van 2,3% in 2024 en 2,0% in 2025 een ‘nor­ma­li­sa­tie’ gerecht­vaar­digd is. Gezien de onze­ker­heids­mar­ges rond de infla­tie­voor­spel­ling van de ECB kan zelfs niet wor­den uit­ge­slo­ten dat de ‘headline’-inflatie al in het der­de kwar­taal van 2024 onder de 2% zal zijn (bin­nen de onder­gren­zen van 60% en 30%). Maar de pre­si­dent is nog niet tevre­den: “Ik wou dat alles dich­ter bij ons doel lag. We zijn er nog niet. We zijn er niet. Zelfs met de head­line-infla­tie pro­jec­te­ren we nog steeds 2,3%, wat een her­zie­ning is ten opzich­te van wat we eer­der had­den. Maar we zit­ten nog steeds op 2,3% in 2024 en we zit­ten op 2% in 2025.” De nadruk op het halen van het doel tot op een tien­de pro­cent is moei­lijk te rij­men met de stra­te­gie van de ECB (…).

Nor­ma­li­sa­tie

Nor­ma­li­sa­tie’ zou een ver­la­ging van het beleids­ta­rief van de ECB naar 2 pro­cent ver­ei­sen. Gezien de staat van de eco­no­mie in de euro­zo­ne, zou het raad­zaam zijn om dit pro­ces op een sym­me­tri­sche manier te berei­ken, in plaats van in de gelei­de­lij­ke, ‘drie seizoenen’-benadering die door Lag­ar­de wordt voor­ge­steld. Het duur­de de ECB min­der dan een jaar om haar beleids­ta­rief te ver­ho­gen van 2,0 pro­cent (decem­ber 2022) naar 4,0 pro­cent (sep­tem­ber 2023). Waar­om zou het niet moge­lijk zijn om dit met dezelf­de snel­heid te ver­la­gen? Het euro­ge­bied staat voor een uit­da­gend trans­for­ma­tie­pro­ces door kli­maat­ver­an­de­ring, digi­ta­le inno­va­tie en con­cur­ren­ten zoals Chi­na en de VS, die niet gebon­den zijn aan fis­ca­le regels. ‘Nor­ma­le’ ren­te­ta­rie­ven zijn een belang­rij­ke voor­waar­de voor de finan­cie­ring van de enor­me inves­te­rin­gen die nodig zijn om deze trans­for­ma­tie te bereiken.

Bron: arti­kel “ECB: now is the time for nor­ma­li­sa­ti­on” van 18/3/2024 van Peter Bofin­ger, hoog­le­raar eco­no­mie aan de uni­ver­si­teit van Würz­burg en voor­ma­lig lid van de Duit­se Raad van Eco­no­mi­sche Deskundigen.

Dis­clai­mer: boven­staan­de infor­ma­tie is geen aan­bod noch een uit­no­di­ging om effec­ten of een ander beleg­gings­pro­duct te kopen of ver­ko­pen of om deel te nemen in een han­dels­stra­te­gie noch het ver­le­nen van een beleg­gings­dienst in de zin van de wet van 2 augus­tus 2002 of het ver­le­nen van een onder­zoeks­dienst in de zin van het MiFID KB van 19 decem­ber 2017. Hoe­wel de inhoud van deze web­si­te met de mees­te zorg is samen­ge­steld en is geba­seerd op betrouw­ba­re infor­ma­tie­bron­nen, wordt er geen enke­le uit­druk­ke­lij­ke of impli­cie­te garan­tie of ver­kla­ring gege­ven omtrent de juist­heid of vol­le­dig­heid van de infor­ma­tie. De door ons ver­strek­te infor­ma­tie kan zon­der voor­af­gaan­de ken­nis­ge­ving wor­den gewij­zigd. Het gebruik van de infor­ma­tie op deze web­si­te is op eigen risi­co. Het is niet toe­ge­staan deze web­si­te te ver­me­nig­vul­di­gen, repro­du­ce­ren, dis­tri­bu­e­ren, ver­sprei­den of tegen ver­goe­ding beschik­baar te stel­len aan der­den, zon­der de voor­af­gaan­de uit­druk­ke­lij­ke, schrif­te­lij­ke, toe­stem­ming van Capi­tal Plan Invest B.V. De waar­de van uw beleg­ging kan fluc­tu­e­ren. In het ver­le­den behaal­de resul­ta­ten bie­den geen garan­tie voor de toe­komst. Deze infor­ma­tie is niet bestemd voor US Per­sons als gede­fi­ni­eerd in Rule 902 van Regu­la­ti­on S van de Uni­ted Sta­tes Secu­ri­ties Act of 1933, en mag niet gebruikt wor­den voor het wer­ven van inves­te­rin­gen of inschrij­ven op effec­ten in lan­den waar dit niet is toe­ge­staan door de loka­le toe­zicht­hou­der of wet- en regel­ge­ving. Op deze dis­clai­mer is Bel­gisch recht van toepassing.

Dis­clai­mer: boven­staan­de infor­ma­tie is geen aan­bod noch een uit­no­di­ging om effec­ten of een ander beleg­gings­pro­duct te kopen of ver­ko­pen of om deel te nemen in een han­dels­stra­te­gie noch het ver­le­nen van een beleg­gings­dienst in de zin van de wet van 2 augus­tus 2002 of het ver­le­nen van een onder­zoeks­dienst in de zin van het MiFID KB van 19 decem­ber 2017. Hoe­wel de inhoud van deze web­si­te met de mees­te zorg is samen­ge­steld en is geba­seerd op betrouw­ba­re infor­ma­tie­bron­nen, wordt er geen enke­le uit­druk­ke­lij­ke of impli­cie­te garan­tie of ver­kla­ring gege­ven omtrent de juist­heid of vol­le­dig­heid van de infor­ma­tie. De door ons ver­strek­te infor­ma­tie kan zon­der voor­af­gaan­de ken­nis­ge­ving wor­den gewij­zigd. Het gebruik van de infor­ma­tie op deze web­si­te is op eigen risi­co. Het is niet toe­ge­staan deze web­si­te te ver­me­nig­vul­di­gen, repro­du­ce­ren, dis­tri­bu­e­ren, ver­sprei­den of tegen ver­goe­ding beschik­baar te stel­len aan der­den, zon­der de voor­af­gaan­de uit­druk­ke­lij­ke, schrif­te­lij­ke, toe­stem­ming van Capi­tal Plan Invest B.V. De waar­de van uw beleg­ging kan fluc­tu­e­ren. In het ver­le­den behaal­de resul­ta­ten bie­den geen garan­tie voor de toe­komst. Deze infor­ma­tie is niet bestemd voor US Per­sons als gede­fi­ni­eerd in Rule 902 van Regu­la­ti­on S van de Uni­ted Sta­tes Secu­ri­ties Act of 1933, en mag niet gebruikt wor­den voor het wer­ven van inves­te­rin­gen of inschrij­ven op effec­ten in lan­den waar dit niet is toe­ge­staan door de loka­le toe­zicht­hou­der of wet- en regel­ge­ving. Op deze dis­clai­mer is Bel­gisch recht van toepassing.