16 mei Gezond beleggen
Beleggers verkiezen het zekere boven het onzekere. In de onzekere tijden vertaalt zich dat naar defensieve sectoren. Dat is terug te zien in de prestaties sinds het begin van het jaar. Vele aandelen staan nog op verlies. Niet de MSCI Consumer Staples Index, die dit jaar reeds op + 7,67 procent staat. Deze index geeft de evolutie van aandelen in de basisconsumptie, voeding en drankenbusiness weer. Sommige andere defensieve sectoren zoals Utilities en Telecom staan nog hoger met respectievelijk +14,96 procent en +12,41 procent winst sinds 1 januari. Maar de sector van voeding en dranken en basisproducten vertoont een opmerkelijke stabiliteit.
Verschillende vermogensbeheerders bieden fondsen aan in deze sector. Zo bijvoorbeeld het beleggingsfonds NN Food and Beverages (voeding en drank). Dit fonds doet het wat minder goed dan de index sinds begin januari, maar vertoont reeds sedert 10 jaar een stabiele, opgaande trend. Ten opzichte van de grote internationale aandelen (large caps, groene lijn) doet dit type fonds het vooral beter in de afgelopen 12 maanden (blauwe lijn). Er wordt belegd in aandelen van fabrikanten en distributeurs van dagelijkse consumentenproducten, zoals supermarkten, voeding, dranken en persoonlijke verzorgingsmiddelen.
Branding loont
Specifiek in de voedingsbranche hebben bedrijven dikwijls sterke merknamen. Ze zijn relatief ongevoelig voor economische ontwikkelingen. Zoals bijvoorbeeld Kellogg Company. Het bedrijf heeft de afgelopen dertig jaar op jaarbasis een geannualiseerd rendement gerealiseerd van zo’n 10 procent op het eigen vermogen. Topman John Bryant ziet geen specifieke bedreigingen voor het bedrijf op de lange termijn. Het dividend wordt dit jaar alweer met 4 procent verhoogd.
Een caveat voor producten met veel suiker is wel op zijn plaats. De snoepen en koekjes business lijkt in hetzelfde verdomhoekje terecht te komen als alcohol en vooral als tabak. Een extreme aversie voor suiker teistert plotseling de hele aardbol, met gevaar op acute overdrijving. Dit gevaar ziet ook de specialist op het gebied van duurzaam beleggen Elly Inving van het Britse fondshuis Schroders. De risico’s voor voedsel- en frisdrankenfabrikanten — strengere regulering, een suikerbelasting en aansprakelijkheidsrechtszaken — zouden tot een verdergaande aversie van deze bedrijven kunnen leiden, aldus Elly Inving.
Suiker paranoia
Bij de grote voedsel- en frisdrankenbedrijven heerst inmiddels complete paranoia. Alle grote producenten willen hun financiële afhankelijkheid van suiker verminderen. Ze doen dat op verschillende manieren. Coca-Cola heeft kleinere blikjes geïntroduceerd, Mondelez International, de maker van de Oreo-koekjes, zet in op glutenvrij eten en PepsiCo is onlangs met gezondere snacks zoals hummus gekomen.
Het sterkst doordrongen van de suikerrisico’s lijkt Nestlé te zijn. Dit is het grootste voedingsmiddelenbedrijf ter wereld met 335.000 werknemers, meer dan 2.000 merken en 436 fabrieken in 85 landen. Het is tevens Europa’s meest waardevolle bedrijf, met een marktkapitalisatie van 240 miljard dollar, waarmee het bijvoorbeeld Shell ruimschoots overtreft. Nestlé is zichzelf aan het omvormen in een ‘nutrition, health and wellness’ bedrijf. Het stopt niet met de verkoop van chocolade en ijs. Maar de groei moet, naast koffie, vooral komen van voeding die de gezondheid bevordert. U vindt Nestlé terug in de meeste van de Consumer Staples beleggingsfondsen.
(Bronnen: NN, Fondsnieuws, Harm Luttikhedde, Morningstar)