Gezond beleggen

Gezond beleggen

NN Food & BeveragesBeleg­gers ver­kie­zen het zeke­re boven het onze­ke­re. In de onze­ke­re tij­den ver­taalt zich dat naar defen­sie­ve sec­to­ren. Dat is terug te zien in de pres­ta­ties sinds het begin van het jaar. Vele aan­de­len staan nog op ver­lies. Niet de MSCI Con­su­mer Sta­p­les Index, die dit jaar reeds op + 7,67 pro­cent staat. Deze index geeft de evo­lu­tie van aan­de­len in de basis­con­sump­tie, voe­ding en dran­ken­bu­si­ness weer. Som­mi­ge ande­re defen­sie­ve sec­to­ren zoals Uti­li­ties en Tele­com staan nog hoger met res­pec­tie­ve­lijk +14,96 pro­cent en +12,41 pro­cent winst sinds 1 janu­a­ri. Maar de sec­tor van voe­ding en dran­ken en basis­pro­duc­ten ver­toont een opmer­ke­lij­ke stabiliteit.

Ver­schil­len­de ver­mo­gens­be­heer­ders bie­den fond­sen aan in deze sec­tor. Zo bij­voor­beeld het beleg­gings­fonds NN Food and Beve­r­ages (voe­ding en drank). Dit fonds doet het wat min­der goed dan de index sinds begin janu­a­ri, maar ver­toont reeds sedert 10 jaar een sta­bie­le, opgaan­de trend. Ten opzich­te van de gro­te inter­na­ti­o­na­le aan­de­len (lar­ge caps, groe­ne lijn) doet dit type fonds het voor­al beter in de afge­lo­pen 12 maan­den (blau­we lijn). Er wordt belegd in aan­de­len van fabri­kan­ten en dis­tri­bu­teurs van dage­lijk­se con­su­men­ten­pro­duc­ten, zoals super­mark­ten, voe­ding, dran­ken en per­soon­lij­ke verzorgingsmiddelen.

Bran­ding loont
Spe­ci­fiek in de voe­dings­bran­che heb­ben bedrij­ven dik­wijls ster­ke merk­na­men. Ze zijn rela­tief onge­voe­lig voor eco­no­mi­sche ont­wik­ke­lin­gen. Zoals bij­voor­beeld Kel­logg Com­pa­ny. Het bedrijf heeft de afge­lo­pen der­tig  jaar op jaar­ba­sis een gean­nu­a­li­seerd ren­de­ment gere­a­li­seerd van zo’n 10 pro­cent op het eigen ver­mo­gen. Top­man John Bry­ant ziet geen spe­ci­fie­ke bedrei­gin­gen voor het bedrijf op de lan­ge ter­mijn. Het divi­dend wordt dit jaar alweer met 4 pro­cent verhoogd.

Een caveat voor pro­duc­ten met veel sui­ker is wel op zijn plaats. De snoe­pen en koek­jes busi­ness lijkt in het­zelf­de ver­dom­hoek­je terecht te komen als alco­hol en voor­al als tabak. Een extre­me aver­sie voor sui­ker teis­tert plot­se­ling de hele aard­bol, met gevaar op acu­te over­drij­ving.  Dit gevaar ziet ook de spe­ci­a­list op het gebied van duur­zaam beleg­gen Elly Inving van het Brit­se fonds­huis Schro­ders. De risico’s voor voed­sel- en fris­dran­ken­fa­bri­kan­ten — stren­ge­re regu­le­ring, een sui­ker­be­las­ting en aan­spra­ke­lijk­heids­rechts­za­ken — zou­den tot een ver­der­gaan­de aver­sie van deze bedrij­ven kun­nen lei­den, aldus Elly Inving.

Sui­ker paranoia
Bij de gro­te voed­sel- en fris­dran­ken­be­drij­ven heerst inmid­dels com­ple­te para­noia. Alle gro­te pro­du­cen­ten wil­len hun finan­ci­ë­le afhan­ke­lijk­heid van sui­ker ver­min­de­ren. Ze doen dat op ver­schil­len­de manie­ren. Coca-Cola heeft klei­ne­re blik­jes geïn­tro­du­ceerd, Mon­de­lez Inter­na­ti­o­nal, de maker van de Oreo-koek­jes, zet in op glu­ten­vrij eten en Pep­si­Co is onlangs met gezon­de­re snacks zoals hum­mus gekomen.

Het sterkst door­dron­gen van de suikerrisico’s lijkt Nest­lé te zijn. Dit is het groot­ste voe­dings­mid­de­len­be­drijf ter wereld met 335.000 werk­ne­mers, meer dan 2.000 mer­ken en 436 fabrie­ken in 85 lan­den. Het is tevens Europa’s meest waar­de­vol­le bedrijf, met een markt­ka­pi­ta­li­sa­tie van 240 mil­jard dol­lar, waar­mee het bij­voor­beeld Shell ruim­schoots over­treft. Nest­lé is zich­zelf aan het omvor­men in een ‘nutri­ti­on, health and wel­l­ness’ bedrijf. Het stopt niet met de ver­koop van cho­co­la­de en ijs. Maar de groei moet, naast kof­fie, voor­al komen van voe­ding die de gezond­heid bevor­dert. U vindt Nest­lé terug in de mees­te van de Con­su­mer Sta­p­les beleggingsfondsen.

(Bron­nen: NN, Fonds­nieuws, Harm Lut­tik­hed­de, Morningstar)