Protectionisme troef

Protectionisme troef

buy-americanTrump is nog geen pre­si­dent maar tri­om­feert al. De Auto­bou­wers anti­ci­pe­ren immers op zijn beleid. Fiat Chrys­ler zal de pro­duc­tie van auto’s in Mexi­co stop­zet­ten als de komen­de rege­ring-Trump hoge import­hef­fin­gen zou invoe­ren op auto’s die in het buur­land wor­den gemaakt. Dit zei de top­man van Fiat Chrys­ler, Ser­gio Mar­chi­on­ne, maan­dag op de auto­show in Detroit. Het is goed moge­lijk dat we ons uit Mexi­co zul­len moe­ten terug­trek­ken, zegt Mar­chi­on­ne. Auto­fa­bri­kant Ford ziet even­eens af van de bouw van een nieu­we fabriek in Mexico.

Aan­ko­mend pre­si­dent Trump nam ook Gene­ral Motors onder vuur van­we­ge de pro­duc­tie van auto’s in het buur­land. Hij zin­speel­de op import­hef­fin­gen als hij pre­si­dent is. In een tweet betoog­de de Repu­bli­kein toen dat Gene­ral Motors het model Che­vy Cru­ze in Mexi­co maak­te en ver­vol­gens de auto’s ‘belas­ting­vrij’ over de grens stuur­de naar dea­lers in de VS. Pro­du­ceer ze in de VS of betaal een flin­ke grens­be­las­ting, tweet­te Trump. Nog voor de opmer­king van Mar­chi­on­ne, bedank­te Trump Fiat Chrys­ler en Ford al uit­ge­breid voor hun beslis­sin­gen om meer te inves­te­ren in hun auto­fa­brie­ken in het Ame­ri­kaan­se mid-Wes­ten. Bei­de aan­kon­di­gin­gen zijn koren op de molen van Trump, die wil dat Ame­ri­kaan­se bedrij­ven pro­duc­tie uit het bui­ten­land terug naar de VS ver­hui­zen. Voor­al Fiat Chrys­ler is van plan ste­vig te inves­te­ren in de VS.

De Trum­po­no­mics hoe­ven niet per defi­ni­tie slecht uit te draai­en voor elk niet-VS bedrijf. Zo had de top­man Jack Ma van de Chi­ne­se inter­net­gi­gant Ali­ba­ba onlangs over­leg met  Trump. Ze spra­ken over het cre­ë­ren van een mil­joen extra banen in de VS. Dat zou moe­ten gebeu­ren door het voor klei­ne­re Ame­ri­kaan­se bedrij­ven mak­ke­lij­ker te maken om via de onli­ne­plat­forms van Ali­ba­ba spul­len te ver­ko­pen in Chi­na. Jack en ik gaan samen groot­se din­gen doen, liet Trump kort na de ont­moe­ting weten. Ali­ba­ba heeft baat bij een goe­de samen­wer­king met Trump omdat die tij­dens zijn ver­kie­zings­cam­pag­ne zin­speel­de op het opwer­pen van extra bar­ri­è­res in de han­del tus­sen de VS en Chi­na, om de Ame­ri­kaan­se eco­no­mie te bescher­men. Als Ali­ba­ba ech­ter voor extra Ame­ri­kaan­se jobs zorgt, dan valt er blijk­baar te pra­ten. In de Trump Tower in New York kwam ook Ber­nard Arnault langs, baas van de Fran­se pro­du­cent van luxe­ar­ti­ke­len LVMH. Die zei na afloop van zijn gesprek met Trump onder­zoek te doen naar een uit­brei­ding van de pro­duc­tie in de VS. Moge­lijk kan het van oor­sprong Fran­se bedrijf — dat ach­ter onder meer de tas­sen van Louis Vuit­ton staat — ook voor nieu­we Ame­ri­kaan­se banen zorgen.

Wereld­wij­de pro­tec­ti­o­nis­ti­sche neigingen
Goed nieuws voor de Ame­ri­kaan­se jobs, maar beleg­gers die­nen toch reke­ning te hou­den met toe­ne­men­de han­dels­bar­ri­è­res. Bepaal­de bedrij­ven met een ster­ke markt­po­si­tie zul­len daar­van zeker pro­fi­te­ren, ande­re juist niet. Geken­de lan­den die zich pro­tec­ti­o­nis­tisch opstel­len zijn Rus­land en Chi­na, en bin­nen­kort de VS meer dan vroe­ger. Maar ook Euro­pa doet aar­dig haar duit in het zak­je. In augus­tus 2016 nog, liet de Euro­pe­se Com­mis­sie weten dat het ze haar markt afsluit voor Rus­sisch en Chi­nees staal. Eigen­lijk ves­tig­de de Com­mis­sie een import­hef­fing op Rus­sisch en Chi­nees staal, maar aan­ge­zien de hef­fin­gen oplo­pen tot ruim 36% van de import­prijs komt dit de fac­to neer op een markt­af­slui­ting. De Rus­sen vech­ten de maat­re­gel aan bij de Wereld­han­dels­or­ga­ni­sa­tie. Vol­gens hen valt de sub­si­di­ë­ring van de Rus­si­sche staal­pro­duc­tie niet onder de WHO-defi­ni­tie van “dum­ping”, en kan de EU dus geen pro­tec­ti­o­nis­ti­sche maat­re­ge­len tref­fen. EUROFER, de lob­by van de Euro­pe­se staal­in­du­strie, maakt van de geo­po­li­tie­ke span­nin­gen met Rus­land han­dig gebruik om haar pro­tec­ti­o­nis­ti­sche agen­da door te duwen. Rus­si­sche staal­be­drij­ven zijn inmid­dels goed voor ruim 10% van de omzet op de Euro­pe­se markt. Vijf jaar gele­den was dat nog slechts een klei­ne 6%. Op die vijf jaar is de ver­koop van Rus­sisch staal voor indu­stri­ë­le toe­pas­sin­gen aan Euro­pa met 50% ver­dub­beld, tot 724.700 ton. Niet naar de zin van Euro­fer. De macht van han­dels­or­ga­ni­sa­ties neemt toe, vrij­han­del krijgt een ande­re betekenis.