Welke president is beter voor de beurs?

Welke president is beter voor de beurs?

De ver­kie­zing van Donald Trump of Kama­la Har­ris kan wel dege­lijk invloed heb­ben op de beurs­koer­sen, zowel op de Ame­ri­kaan­se als op de inter­na­ti­o­na­le beurs­koer­sen. Hier­on­der vol­gen enke­le belang­rij­ke ver­schil­len in de stand­pun­ten van de pre­si­dents­kan­di­da­ten met impact op de finan­ci­ë­le markten:

1. Belas­tin­gen en bedrijfs­win­sten
- Donald Trump: Trump heeft een belas­ting­be­leid dat de nadruk legt op ver­la­ging van belas­tin­gen voor bedrij­ven en ver­mo­gen­de par­ti­cu­lie­ren, met als doel eco­no­mi­sche groei en inves­te­rin­gen te sti­mu­le­ren. Zijn beleid tij­dens zijn pre­si­dent­schap omvat­te bij­voor­beeld de gro­te belas­ting­ver­la­ging in 2017 (Tax Cuts and Jobs Act), die de ven­noot­schaps­be­las­ting ver­laag­de van 35% naar 21%. Dit leid­de tot hoge­re bedrijfs­win­sten en sti­mu­leer de aan­de­len­koer­sen.
- Kama­la Har­ris: Har­ris en ande­re Demo­cra­ten plei­ten voor een belas­ting­ver­ho­ging voor de aller­rijk­sten en gro­te bedrij­ven. Har­ris steunt belas­ting­maat­re­ge­len om soci­a­le programma’s en infra­struc­tuur te finan­cie­ren. Hoge­re belas­tin­gen op bedrij­ven zou­den moge­lijk de bedrijfs­win­sten kun­nen ver­la­gen, wat op kor­te ter­mijn nega­tie­ve effec­ten kan heb­ben op aan­de­len­koer­sen, met name in sec­to­ren die sterk afhan­ke­lijk zijn van lage belas­tin­gen om hun winst­ge­vend­heid te maximaliseren.

2. Regu­le­ring van sec­to­ren van vitaal belang
- Donald Trump: Trump han­teert een dere­gu­le­ring­stra­te­gie, waar­bij hij regel­ge­ving die als “beper­kend” voor bedrij­ven wordt beschouwd, pro­beert terug te draai­en, voor­al in sec­to­ren zoals ener­gie en finan­ci­ën. Zijn aan­pak voor de olie- en gas­in­du­strie was gericht op ver­soe­pe­ling van mili­eu­re­gels om pro­duc­tie en zelf­voor­zie­ning te sti­mu­le­ren, wat olie- en gas­be­drij­ven onder­steun­de.
- Kama­la Har­ris: Har­ris heeft zich sterk uit­ge­spro­ken voor stren­ge­re regel­ge­ving op gebie­den zoals kli­maat­ver­an­de­ring en gege­vens­pri­va­cy, voor­al in de tech­no­lo­gie­sec­tor en de fos­sie­le-brand­stof­in­du­strie. Strik­te­re regel­ge­ving kan lei­den tot hoge­re kos­ten voor bedrij­ven, wat moge­lijk nega­tie­ve gevol­gen kan heb­ben voor de aan­de­len in die sec­to­ren. Tege­lij­ker­tijd kun­nen groe­ne ener­gie­be­drij­ven juist een sti­mu­lans krij­gen door haar steun voor duurzaamheid.

Capital Plan beleggen

3. Inter­na­ti­o­na­le han­del en import­ta­rie­ven
- Donald Trump: Trump voer­de in het ver­le­den reeds een pro­tec­ti­o­nis­tisch han­dels­be­leid, zoals hoge­re tarie­ven voor geïm­por­teer­de goe­de­ren, voor­al uit Chi­na. Dit zorg­de voor onze­ker­heid op de mark­ten en schom­me­lin­gen in de beurs­koer­sen. Vele bedrij­ven moesten zich aan­pas­sen aan hoge­re import­kos­ten, wereld­wijd. Voor­al bedrij­ven in sec­to­ren zoals tech­no­lo­gie en land­bouw wer­den geraakt. Ook van­daag is Trump van plan het tarief­wa­pen te han­te­ren.
- Kama­la Har­ris: Har­ris pleit voor een sta­bie­le­re bena­de­ring van han­del, gericht op samen­wer­king met bond­ge­no­ten. Een diplo­ma­tie­ke­re aan­pak zou de mark­ten kun­nen kal­me­ren en lei­den tot min­der han­dels­span­nin­gen, wat posi­tief zou kun­nen uit­draai­en voor mul­ti­na­ti­o­nals die afhan­ke­lijk zijn van sta­bie­le han­dels­over­een­kom­sten en leveringsketens.

4. Gezond­heids­zorg
- Donald Trump: Trump pro­beer­de de Affor­da­ble Care Act (Obam­a­ca­re) terug te draai­en en was voor­stan­der van een vrije-markt­be­na­de­ring in de gezond­heids­zorg. Dere­gu­le­ring van de gezond­heids­zorg en far­ma­ceu­ti­sche sec­tor zou de pri­vé bedrij­ven meer vrij­heid kun­nen geven, wat aan­de­len­koer­sen in die sec­to­ren moge­lijk ten goe­de komt. Twee der­den van de VS gezond­heid­zorg wordt aan­ge­bo­den door pri­va­te bedrij­ven.
- Kama­la Har­ris: Har­ris is een voor­stan­der van her­vor­ming van de gezond­heids­zorg, met als doel betaal­baar­heid en toe­gan­ke­lijk­heid te ver­gro­ten. Har­ris onder­steunt een sys­teem dat ver­der gaat dan de hui­di­ge Obam­a­ca­re, zoals “Medi­ca­re for All.” Hoe­wel dit een posi­tief effect zou kun­nen heb­ben op con­su­men­ten en kos­ten, kan het op kor­te ter­mijn de winst­ge­vend­heid van par­ti­cu­lie­re zorg­ver­ze­ke­raars onder druk zetten.

5. Kli­maat­be­leid en groe­ne inves­te­rin­gen
- Donald Trump: Trump neemt een afwij­zen­de hou­ding aan tegen­over kli­maat­ver­an­de­ring. Hij trok de VS terug uit het Kli­maat­ak­koord van Parijs. Hij steun­de de olie- en kolen­in­du­strie, wat aan­de­len in fos­sie­le brand­stof­fen een boost kon geven, maar beperk­te inves­te­rin­gen in her­nieuw­ba­re ener­gie.
- Kama­la Har­ris: Har­ris pleit voor ster­ke kli­maat­ac­ties en wil her­nieuw­ba­re ener­gie­bron­nen bevor­de­ren, inclu­sief inves­te­rin­gen in infra­struc­tuur voor scho­ne ener­gie. Dit beleid kan posi­tie­ve effec­ten heb­ben op aan­de­len in duur­za­me tech­no­lo­gie en groe­ne ener­gie (ook Euro­pe­se), maar nega­tie­ve effec­ten op fos­sie­le brandstoffen.

Welk soort pre­si­dent is nu beter voor de beurs?
In het alge­meen heeft Trump de nei­ging om beleid te voe­ren dat gericht is op dere­gu­le­ring en direc­te sti­mu­le­ring van het bedrijfs­le­ven, wat op kor­te ter­mijn posi­tie­ve effec­ten kan heb­ben op de VS beurs. Zijn beleid kan ook meer vola­ti­li­teit en onze­ker­heid intro­du­ce­ren op de inter­na­ti­o­na­le mark­ten, voor­al door han­dels­con­flic­ten. Har­ris heeft een meer regu­le­ren­de en her­ver­de­len­de aan­pak, met een focus op duur­zaam­heid en soci­a­le her­vor­min­gen in de VS. Dit kan bepaal­de sec­to­ren onder druk zet­ten, zoals fos­sie­le brand­stof­fen en far­ma­ceu­ti­ca, ter­wijl het groe­ne tech­no­lo­gie en infra­struc­tuur bevor­dert. De moge­lij­ke effec­ten van hun pre­si­den­ti­ëel beleid ver­schil­len dus van sec­tor tot sector.

Blijf in de markt is de bood­schap
Sta­tis­tisch onder­zoek heeft uit­ge­we­zen dat het geen zin heeft om in of uit de finan­ci­ë­le mark­ten te stap­pen in func­tie van wie de win­naar van de VS pre­si­dents­ver­kie­zin­gen is. Op de staaf­gra­fiek ziet u hoe­veel een beleg­ging van 10.000 USD zou heb­ben opge­bracht van 1961 tot en met 2023 indien men enkel ten tij­de van een Repu­bli­kein­se pre­si­dent (102.293 USD), of enkel ten tij­de van een Demo­cra­ti­sche pre­si­dent (500.476 USD), of over de vol­le­di­ge loop­tijd van 63 jaar lang zou heb­ben belegd. Dit laat­ste zou 5.119.52 USD heb­ben opge­le­verd, inge­val van een beleg­ging in de S&P 500. Wie voor de lan­ge ter­mijn belegt, blijft dus best onaf­ge­bro­ken belegd.

Dis­clai­mer: boven­staan­de infor­ma­tie is geen aan­bod noch een uit­no­di­ging om effec­ten of een ander beleg­gings­pro­duct te kopen of ver­ko­pen of om deel te nemen in een han­dels­stra­te­gie noch het ver­le­nen van een beleg­gings­dienst in de zin van de wet van 2 augus­tus 2002 of het ver­le­nen van een onder­zoeks­dienst in de zin van het MiFID KB van 19 decem­ber 2017. Hoe­wel de inhoud van deze web­si­te met de mees­te zorg is samen­ge­steld en is geba­seerd op betrouw­ba­re infor­ma­tie­bron­nen, wordt er geen enke­le uit­druk­ke­lij­ke of impli­cie­te garan­tie of ver­kla­ring gege­ven omtrent de juist­heid of vol­le­dig­heid van de infor­ma­tie. De door ons ver­strek­te infor­ma­tie kan zon­der voor­af­gaan­de ken­nis­ge­ving wor­den gewij­zigd. Het gebruik van de infor­ma­tie op deze web­si­te is op eigen risi­co. Het is niet toe­ge­staan deze web­si­te te ver­me­nig­vul­di­gen, repro­du­ce­ren, dis­tri­bu­e­ren, ver­sprei­den of tegen ver­goe­ding beschik­baar te stel­len aan der­den, zon­der de voor­af­gaan­de uit­druk­ke­lij­ke, schrif­te­lij­ke, toe­stem­ming van Capi­tal Plan Invest B.V. De waar­de van uw beleg­ging kan fluc­tu­e­ren. In het ver­le­den behaal­de resul­ta­ten bie­den geen garan­tie voor de toe­komst. Deze infor­ma­tie is niet bestemd voor US Per­sons als gede­fi­ni­eerd in Rule 902 van Regu­la­ti­on S van de Uni­ted Sta­tes Secu­ri­ties Act of 1933, en mag niet gebruikt wor­den voor het wer­ven van inves­te­rin­gen of inschrij­ven op effec­ten in lan­den waar dit niet is toe­ge­staan door de loka­le toe­zicht­hou­der of wet- en regel­ge­ving. Op deze dis­clai­mer is Bel­gisch recht van toepassing.

Dis­clai­mer: boven­staan­de infor­ma­tie is geen aan­bod noch een uit­no­di­ging om effec­ten of een ander beleg­gings­pro­duct te kopen of ver­ko­pen of om deel te nemen in een han­dels­stra­te­gie noch het ver­le­nen van een beleg­gings­dienst in de zin van de wet van 2 augus­tus 2002 of het ver­le­nen van een onder­zoeks­dienst in de zin van het MiFID KB van 19 decem­ber 2017. Hoe­wel de inhoud van deze web­si­te met de mees­te zorg is samen­ge­steld en is geba­seerd op betrouw­ba­re infor­ma­tie­bron­nen, wordt er geen enke­le uit­druk­ke­lij­ke of impli­cie­te garan­tie of ver­kla­ring gege­ven omtrent de juist­heid of vol­le­dig­heid van de infor­ma­tie. De door ons ver­strek­te infor­ma­tie kan zon­der voor­af­gaan­de ken­nis­ge­ving wor­den gewij­zigd. Het gebruik van de infor­ma­tie op deze web­si­te is op eigen risi­co. Het is niet toe­ge­staan deze web­si­te te ver­me­nig­vul­di­gen, repro­du­ce­ren, dis­tri­bu­e­ren, ver­sprei­den of tegen ver­goe­ding beschik­baar te stel­len aan der­den, zon­der de voor­af­gaan­de uit­druk­ke­lij­ke, schrif­te­lij­ke, toe­stem­ming van Capi­tal Plan Invest B.V. De waar­de van uw beleg­ging kan fluc­tu­e­ren. In het ver­le­den behaal­de resul­ta­ten bie­den geen garan­tie voor de toe­komst. Deze infor­ma­tie is niet bestemd voor US Per­sons als gede­fi­ni­eerd in Rule 902 van Regu­la­ti­on S van de Uni­ted Sta­tes Secu­ri­ties Act of 1933, en mag niet gebruikt wor­den voor het wer­ven van inves­te­rin­gen of inschrij­ven op effec­ten in lan­den waar dit niet is toe­ge­staan door de loka­le toe­zicht­hou­der of wet- en regel­ge­ving. Op deze dis­clai­mer is Bel­gisch recht van toepassing.