Goede start voor Ferrari

Goede start voor Ferrari

Ferrari[3]Woens­dag werd 9% van het kapi­taal de ico­ni­sche auto­bou­wer Fer­ra­ri naar de beurs gebracht. Het aan­deel noteert op de beurs van New York onder de toe­pas­se­lij­ke tic­ker RACE. De eer­ste han­dels­da­gen wer­den win­nend afge­slo­ten door Fer­ra­ri. Het aan­deel open­de 15% boven de intro­duc­tie­prijs en sloot de eer­ste dag uit­ein­de­lijk op $55, een winst van 6%. Don­der­dag ging de koers naar $57,35 na slui­ting van de beurs. Tegen die koers wordt het merk Fer­ra­ri, onder­deel van het gro­ter con­cern Fiat Chrys­ler, gewaar­deerd op € 10 mil­jard. Door het die­sel schan­daal bij Volks­wa­gen wordt bij­na ver­ge­ten dat de auto­sec­tor momen­teel eigen­lijk flo­reert. Onlangs raak­te bekend dat de auto­ver­koop in Euro­pa + 9,8% steeg tegen­over vorig jaar. Daar­mee kon de ver­koop van nieu­we wagens voor de 25ste maand op rij een stij­ging voor­leg­gen. Boven­dien is er met de komst van elek­tri­sche- en zelf­rij­den­de wagens, nog meer dan vol­doen­de dyna­miek ver­ze­kerd voor de komen­de jaren.
Nog meer goed nieuws uit auto­land: Daim­ler, bekend van Mer­ce­des en Smart, maak­te woens­dag zijn kwar­taal­cij­fers bekend. Zowel omzet, bedrijfs­re­sul­taat, als ver­koch­te wagens kon­den sterk over­tui­gen. De omzet steeg +13% tov vorig jaar. Dank­zij het schan­daal van Volks­wa­gen zijn de koer­sen van de mees­te auto­bou­wers wat terug­ge­val­len en dat biedt koopgelegenheden.
Hoe kunt u als beleg­ger het best pro­fi­te­ren van deze her­op­le­ving van de auto­mo­biel­sec­tor…? Men­sen die een graan­tje wil­len mee­pik­ken van de flo­re­ren­de auto­markt, maar niet het risi­co wen­sen te lopen om een nieu­we Volks­wa­gen in por­te­feuil­le op te nemen, kun­nen een vol­doen­de gespreid fonds over­we­gen. Zoals DNCA Invest Infra­struc­tu­re. Dit aan­de­len­fonds, beheerd door de Fran­se ver­mo­gens­be­heer­der DNCA, inves­teert niet alleen een mooie sprei­ding van auto­con­struc­teurs. Ze beleg­gen ook in meer­de­re sub­sec­to­ren die ver­bon­den zijn aan de auto-indu­strie. Zo belegt de beheer­der in par­king­uit­ba­ters, toe­le­ve­ran­ciers (bvb. ban­den­pro­du­cen­ten), trans­port­dien­sten, con­ces­sies van tol­we­gen, en der­ge­lij­ke meer. Het fonds biedt een zeer gedi­ver­si­fi­eer­de bloot­stel­ling en par­ti­ci­peert in ver­schil­len­de inte­res­san­te aspec­ten van de auto-industrie.